Miért is a blog?

Itt írjuk le, hogy mi olyasmi történik velünk, amiről szeretnénk, ha barátaink és családtagjaink is értesülnének.

Hozzászólások

  • Szunya: Sziasztok, régen nincs már hír rólatok... Cicunak sok puszi: Évi és Feri (2011.06.10. 20:54) Megússzuk szárazon (?)
  • Klári+Miki: Sziasztok! Gondoltam, megosztom veletek ezt az írást. Hátha másnak is tetszik: 1. Géza fejedelem... (2010.05.29. 23:46) Gyakorlati útmutató aranyhallal való találkozáshoz
  • Hella1975: Szia, Megkérdezhetem, hogy milyen állást keresel pontosan és milyen tapasztalatod van? Szép napo... (2010.05.16. 15:38) Éljen az ausztrál augusztus 20!
  • Hella1975: Ami lemaradt: Szép napot, Hella (2010.05.16. 15:28) APEH vs. ATO
  • M Sityu: Szép volt, jó volt hallgatni. :-) Boldog Új Évet nektek odakinn a távolban, remélem 2010-ben talá... (2009.12.30. 16:14) Egy kis kultúra

Linkblog

Repülünk

2011.10.25. 15:21 | Józsa család | Szólj hozzá!

Bár lehet, hogy elegetek van abból, hogy gyakran és hosszú blogokat írok mostanában, mégis ide kell raknom egy újat, mert ezt nem bírom magamban tartani.

Ugyanis helikoptert vezettem. Cicu a névnapomra előre befizetett egy Trial Introductory Flight-ra, azaz próba-bemutató repülésre. Azért most, mert október végéig volt egy ilyen (gondolom előszezoni) akciójuk, hogy feleárat kellett csak fizetni.

Ez az iskola címe: www.v2helicopters.com.au

Egy rövid elméleti oktatás után beszálltam az oktatóval a gépbe. Elmondta, hogy mik a fontosabb műszerek (amit már tudtam, mert tanár úr, én készültem), mihez ne nyúljak, addig, amíg nem mondja és a kötelező vészhelyzet-esetén-teendőket. Elég sokat molyolhattunk, mert Cicu kamerázta a hangártól, és nem értette miért nem indulunk már. Beindítottuk a motort. Nagyjából mint egy autó motorja (rossz kipufogóval), nem is volt nagyon hangos. Végül is ez egy kétüléses oktató gép (ha jól tudom a márkája: Sikorsky), nem kell neki nagy teljesítmény. Aztán feltúráztatta az oktató a motort és kitaxiztunk a helipad-re. Aki nem tudná, a taxi repülős nyelven, amikor a gép gurul a felszállóhely és a parkoló között. Egy ilyen keréktelen helikopternél, ez annyit tesz, hogy egy méterrel a föld fölött lebegve, a taxiút fölött kievickélünk a felszállási pontig és ott lebegünk a nagy H betű fölött a felszállási engedélyig. Amikor megkaptuk az engedélyt felvitt az oktató 1000 láb magasra és ki a reptér területéről. Ott először átadta a pedált. Mondta, hogy érezzem, mekkorát kell rajta nyomni, hogy forduljon, vagy inkább az egyenesbe-korrigáláshoz. Persze túlreagáltam minden apró szélllökést, amitől elég kacskaringós volt eleinte. Nagyon finoman kell „rugdosni”. Aztán jött a botkormány. Na az még érzékenyebb, szinte csak rá kell gondolni, hogy balra és mér dől is balra. Amikor kicsit stabilizálódtunk, akkor megkaptam a balkezembe a collective-et. Ez olyan, mint a kézifék, ezzel lehet a gépet emelni vagy leengedni. Innentől az volt a feladat, hogy tartsam az irányt, a sebességet, a magasságot, ne hagyjam az orrát elfordulni, figyeljem a horizont és a rotordisk közötti rést (na ezt nem mindenki érti), ja és a nyomatékot. Na ennyi szemem nincs, ehhez rutin kell, szóval vagy hanyatt dőltünk, vagy megiramodtunk, vagy oldalazva mentünk, vagy az összeset együtt. De az oktató nyugis volt, csak a gázra (throttle) avatkozott közbe, ha nyomatékot hagytam esni. Az a „kéziféken” a forgatós izé, de azt előre megmondta, hogy nem is adja nekem. Megkerültünk, azaz ÉN megkerültem egy hegyet, aztán megmutatta, hogy a távolban az a nagy zöld paca a reptér, oda irányítsam. Kérdezte, hogy meg akarom-e tapasztalni a motorhibát. Gondoltam ő az oktató, csak tudja, hogy mit beszél. Naná, zuhanjunk egyet! Persze itt visszavett minden irányítást, bejelentette a toronynak, hogy milyen manővert fogunk végrehajtani és hol (a reptér hátsó füves területén). Nem láttam a füvön légcsavar-maradványokat, és tudtam, hogy ezt a gyakorlatot rendszeresen el szokták végezni, így nem aggódtam. Szóval ezt hívják auto-rotation-nek. Vagyis a motor nem hajtja a légcsavart, hanem a süllyedő helikopter légcsavarjának a feláramló levegő adja a forgatónyomatékot, és azzal lehet irányítani. Persze a süllyedés aránylag gyors (a videón is látszik). Főleg az első pillanap a meglepő, amikor beszámolt a pilóta, hogy 3-2-1 és hirtelen levette a gázt. Aztán a föld fölött nem sokkal megfogta a gépet, visszaadta a gázt és újra összekapcsolt a motor és a légcsavar tengely. Jó volt. Betaxiztunk a parkolókockába és sajnos ennyi volt. 30 perc, de egy pillanat alatt elment.

Azért a fizikai repülésen kívül, átvitt értelemben is repültünk. Az örömtől. Az középiskolai évvégi (kicsit előre hozták ☺) díjkiosztón nagyon büszkék lehettünk a fiúkra. Regő „Academic Award”-ot kapott. Ez azok kapták, akiknek a tanulmányi eredménye minden tárgyból kiemelkedő. A kb 200 fős évfolyamból úgy 15-en. Amikor kiszólították a színpadra, akkor a Regőt szépen mondta a tanár. Látszik, hogy már többször gyakorolta. Sajnos a Józsa nagyon nem sikerült. Az átlagos Dzsossza helyett is csak egy Zoza lett belőle. Regő azért így is illedelmesen felment és átvette a díjat: oklevél és egy $25-os könyvutalvány.

Bálint egy másik díja kapott. Érdekes a tanulmányi eredményéért nem emelték ki, pedig nagyon szép a bizije, legalábbis félévkor még szép volt.  Ezt egy kicsit nehezményezem is, na de mindegy. Szóval egy szponzori díjat kapott. Az Australian Defence Force díját, amit a legközösségibb, iránymutatói adottságokkal megáldott tizedikesnek adnak (ha jól emlékszem). És ez a mi Bálintunk lett ebben az évben! Neki is oklevél és egy $100-os csekk járt. Regő emiatt kicsit míz volt, hogy ő nem kapott ennyit. Aztán megbeszéltük, hogy egy pisis kis nyolcadikosnak még kisebb díjat adnak, de folytassa csak a kemény munkát, és két év múlva ő is kaphat ilyen díjat.

Hazafelé alig tudtam beülni az autóba akkora volt a mellem.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.